بهار و تابستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه پژوهشی سیاست‌های کشاورزی و غذا، مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی، تهران، ایران
چکیده:   (2 مشاهده)
مقدمه و هدف:
اعطای معافیتها، کسورات و هزینه های قابل قبول مالیاتی از مهم ترین اجزای لاینفک هر نوع نظام مالیات است و بحث های نظری و تجربی متعددی در موافقت و مخالفت با فلسفه وجودی آنها صورت گرفته است. طرفداران اعطای معافیت، کسورات و مالیات با نرخ صفر بر این باورند که اخذ مالیات از کم درآمدترین اقشار جامعه و حذف هزینه‏های قابل قبول شخصی در حوزه هایی مانند، کشاورزی و غذا، به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی طبقات با سطح درآمدی پایین اثرگذار است و آنها را به عدم تمکین مالیاتی ترغیب کند. این درحالی است که تضمین و تامین حداقل معیشت برای اقشار کم درآمد جامعه، از مهم ترین وظایف هر دولتی به شمار می‏رود.
مطالعه‏ی حاضر، در پی آن است که ضمن بررسی وضعیت معافیت و مشوق‏های مالیاتی جمهوری اسلامی ایران برای بخش کشاورزی، تجربه سایر کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در حوزه  معافیت ها و مشوق‏های کشاورزی را ارائه نماید. استفاده از تجارب کشورهای موفق اقتصادی برای تسریع و کاهش احتمال عدم موفقیت معافیت‏های مالیاتی کشاورزی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است.

مواد و رو‌ش‌ها:
پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش و چگونگی جمع‌آوری اطلاعات تطبیقیتحلیلی است. از آنجایی که پژوهش‏های گسترده در زمینه معافیت ها و مشوق‏های مالیاتی در بخش کشاورزی در کشورهای منتخب صورت گرفته است از این رو این پژوهش یک مطالعه تجربی توصیفی و اسنادی محسوب می‏شود. مقررات مربوط به داخل کشور از پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی و اسناد و منابع مورد نیاز مربوط به تجارب 34 کشور جهان از آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی، اروپایی و اقیانوسیه،  منتهی به سال 2020 میلادی از پایگاه اطلاعات سازمان توسعه و  همکاری اقتصادی (OECD) برداشت شده است.
یافتهها:
 نتایج پژوهش نشان می‏دهد که میزان معافیت‏های مالیاتی بخش کشاورزی ایران در سال 1401 تنها 3.5 درصد مالیات‏های مستقیم و 2.2 درصد مجموع درآمدهای مالیاتی است که مبین آن است که معافیت‏ها به نفع سایر بخش‏ها اقتصادی تخصیص یافته بخش کشاورزی در تخصیص بهینه معافیت‏های مالیاتی، با توجه به سهم 10.4 درصدی از تولید ناخالص داخلی و 15 درصد اشتغال کشوری بهره‏مندی کمی دارد.
ترکیب سیاست‏های مالیات کشاورزی، 35 کشور مورد بررسی، به اشکال متفاوتی شامل مالیات بر درآمد، سود و عایدی سرمایه، حق بیمه تامین اجتماعی، مالیات بر حقوق و دستمزد و نیروی کار، مالیات بر دارایی (از جمله مالیات نقل و انتقال اموال) و مالیات بر کالاها و خدمات (شامل مالیات بر فروش و مالیات بر ارزش افزوده) طبقه بندی شده است. معافیت مالیاتی برای کشاورزان کوچک یا کم درآمد، معافیت های مالیاتی برای درآمد حاصل از محصولات خاص، معافیت های مالیاتی برای درآمد از مناطق خاص، معافیت مالیاتی برای درآمد حاصل از فعالیت کشاورزان جوان، معافیت های عایدی سرمایه، حسابداری نقدی، روش«متوسط مالیات بر درآمد»، مشوق‏های استهلاک، تخفیف‏های مالیاتی در مورد مالیات بر دارایی هنگام انتقال زمین و املاک کشاورزی برای فروش، هدیه یا ارث، معافیت از پرداخت مالیات مشاغل محلی یا منطقه‏ای به صورت گسترده در بخش کشاورزی استفاده شده است. علاوه بر این امتیازات و مشوق های مالیاتی که سالیانه گذشته برای بخش کشاورزی ایجاد شده است دیگر مورد بازبینی و اصلاح و تغییر قرار نگرفته‌ است.
اغلب کشورها (مانند ایالات متحده و اتریش) با اجازه دادن به کشاورزان برای استفاده از حسابداری نقدی (یا عدم الزام آنها به نگهداری حساب)، نسبت به سایر مشاغل که عموماً ملزم به استفاده از روش حسابداری تعهدی برای ارائه گزارش های مالیاتی و محاسبه درآمد مشمول مالیات هستند، حمایت‏های مالیاتی خاصی را برای کشاورزان ارائه می‏کنند. در روش حسابداری نقدی، درآمدها و هزینه ها را در زمان دریافت یا پرداخت وجه نقد فیزیکی شناسایی می‏کند. این به کشاورزان انعطاف پذیری قابل توجهی در مورد زمان گزارش درآمد و هزینه برای مقاصد مالیاتی می‏دهد
نتیجه گیری:
امتیازات مالیاتی در نظام مالیات بر درآمد شخصی، بیشتر از رژیم‏های مالیات بر درآمد شرکت‏ها هستند (18 کشور از 35 کشور هیچ گونه رفتار ترجیحی را گزارش نمی کنند). در حالی که این امتیازات به طور کلی، پایه مالیات و در نتیجه پرداخت خانوارهای کشاورز را کاهش می‏دهد، با هدف کاهش آثار مسائل خاصی مانند کاهش تنوع درآمد، جبران هزینه های بالاتر تولید در مناطق خاص یا برای کشاورزان جوان، کاهش هزینه‏های اداری برای مزارع کوچک با امکان استفاده از روش حسابداری نقدی و معافیت (بخشی از) سود سرمایه برای تسهیل نقل و انتقالات مزرعه ارائه شده است
هنگامی که کشاورزان برای محاسبه درآمد مشمول مالیات حاصل از فعالیت‏های کشاورزی از روش ارزش گذاری یا برآوردی سایر فعالیت‏های مشابه به جای تعیین درآمد واقعی استفاده می‏کنند، حسابداری واحد کشاورزی برای آنها ضروری ندارد. این رویکرد ویژه، برای محاسبه درآمد مشمول مالیات مزرعه به زمانی برمی‏گردد که حسابداری در کشاورزی نادر بوده است اگرچه در بسیاری از کشورها، سیستم مالیات‏ستانی رفتار مشابهی در برابر درآمد مزرعه و مالیات سایر مشاغل خوداشتغالی نشان می‏دهد، اما هنوز تعداد قابل توجهی از کشاورزان در منطقه OECD از مزایای روش های ساده شده حسابداری برخوردار می شوند.
بسیاری از کشورها برای عواید سرمایه‏ای که در بخش کشاورزی ایجاد می‏شود، حمایت‏های مالیاتی ویژه‏ای ارائه می‏دهند. برای تشویق جانشین‏پروری و بازسازی مزارع و در نهایت بهره وری این بخش، سود سرمایه یا از مالیات بر درآمد در برخی کشورها مستثنی می شود، یا فقط سهمی از آن مشمول مالیات می‏شود. مزارع گاهی اوقات به گونه ای ارزش‏گذاری می شوند که سود آن صفر می‏شود.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت ریسک بازار و تولید محصولات کشاورزی و منابع طبیعی
دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1403/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اقتصاد و امنیت غذایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Economics and Food Security

Designed & Developed by : Yektaweb